Zon,warmte en buiten zijn.





Zoals de titel al doet vermoeden is het hier prachtig weer geweest.
Vandaag eindelijk een dag met veel regen.
Nu zul je vragen,hoe kun je in een land als Noorwegen nu verlangen naar regen?
Nou, niet echt voor mij zelf, maar voor de natuur.
Het heeft hier zeker twee maanden bijna geen spat geregend!
Dat is heel bijzonder.
Hoe verwend raakt men,als elke dag de zon schijnt.
En wat hebben we genoten van deze zonovergoten dagen.
Maar natuurlijk heeft dit ook een keerzijde.
De bossen en grassen zijn heel erg droog dus het gevaar voor bosbrand is erg groot.
Afgelopen zondag hadden we een warme ochtend die eindigde in onweer.
Droog onweer wel te verstaan. En als je aan het rand van de bossen woont,
dan begin je hem wel een beetje te knijpen.
Van alles gaat er door je hoofd, wat als......... niet aan denken!
Weer een klap.....oei.... die dreunde behoorlijk. Ingeslagen in de berg tegenover ons.
Meteen begint zich rook te ontwikkelen. Gauw de brandweer bellen.
Gelukkig geen huizen in de omgeving!
En dan zit je op je veranda een hele tijd te kijken hoe de brand zich ontwikkeld.
De plaatselijke krant,op Facebook, doet al verslag van de brand.
Het blijkt om een grasbrand te gaan, de grote bomen blijven daarmee ongemoeid.
Vijftien brandweermannen van drie dorpen proberen bij de brand te komen.
Maar het terrein is nogal ontoegankelijk.
En dat kunnen we goed zien met de verrekijker.
Dan zien je de rookpluimen steeds groter worden.
Na een aantal uren bericht de krant dat, vanwege het moeilijke terrein, het de mannen niet is gelukt
de brand meester te worden.
Hulp van een blus helikopter is ingeroepen.
En intussen zitten wij vol spanning eerste rang.
Wat heb ik een bewondering voor alle brandweer mannen!
Hieronder vinden jullie wat foto's van de bosbrand.



Direct na de inslag.

Een tijdje later, zie je dat de brand zich verplaatst heeft.
        Gelukkig geen vlammen te zien. Het gaat om een gras brand.





Als je nog een een video opname wil zien van helikopter kijk dan op deze link:



Ik beloofde jullie een lange post en nu moet ik mijn belofte nakomen.
Niet erg hoor! Een tijdje terug had ik het al over ons tuintje gehad.
Daar zijn we druk mee bezig geweest. Alles groeit en bloeit in ons kasje.
Ik heb heel wat vaste plantjes, eenjarige kruiden en groenten uitgezaaid.
Alles is goed opgekomen en een deel ervan is al in de tuin uitgeplant. 
De eerste radijsjes zijn al geoogst en opgegeten.
Natuurlijk kunnen wij hier niet alle planten houden, vanwege de vorst en sneeuwval.
Nu heb ik de hele winter gezocht naar planten die hier de winter wel overleven.
Nou, dat zijn er nog heel wat.
Mijn doel is uiteindelijk om een Noorse cottage tuin aan te leggen.
Met grote hulp van mijn mannetje, die het zware werk op zich neemt.
Die dat met veel plezier doet, omdat ook hij gek is op ons tuintje.
Het fijne van onze huidige tuin is, dat het vlak is. 
Dat maakt het allemaal veel makkelijker. 
Want geloof me, schuin tuinieren is voor jonge fitte mensen en niet voor ons ouderen.


Hier een foto van ons kasje.Achter de kas ligt nog een stuk tuin in aanbouw.

In de kas, courgettes en tomaten. Al mijn oude bloempotten opgezocht. Die moeten nog een plaatsje krijgen.

Hang aardbei.Deze heeft al wat vruchten gegeven.

Vaste plantjes en eenjarige. Kruiden onderin.


En wat een vreugde geeft het zelf zaaien en opkweken van plantjes. Zo leuk om te doen!


Dit is het kleine tuintje bij de nieuwe riool aanleg.
Het is de bedoeling dat we straks de deksels niet meer kunnen zien.

Er is nog weinig te zien op deze foto.
Maar inmiddels zijn er nog veel meer plantjes aangeplant.
En ziet het er wat groener uit.



Natuurlijk hebben we nog veel meer gedaan. Maar dat vertel ik een volgende keer.

Veel liefs, Juliëtte

5 opmerkingen:

  1. Lieve Juliëtte,

    Ohhh dat is schrikken zeg, onheilspellend onweer en dan opeens rookpluimen zien die steeds groter en groter worden. Kan me zo voorstellen dat in je fantasie het allemaal veel dichterbij is dan de werkelijkheid. gelukkig dat het alleen maar een grasbrand was maar toch voor jullie op dat moment niet minder angstig denk ik zo.

    En wat leuk allemaal de planten en kruiden in wording, er is al heel wat goed op gekomen, en zo fijn dat jullie nu zo'n mooie periode wat het weer betreft gehad hebben. Hier bij ons is het ook vreselijk droog allemaal, er valt bijna niet tegenop te gieten en vandaag toevallig een heel klein buitje maar daar heeft de natuur eigenlijk helemaal niets aan.
    Geniet volop van jullie heerlijk omgeving daar, en van alles wat gaat groeien en bloeien...........

    Veel liefsssss,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei dat is schrikken zeg een blikseminslag ...
    Zo leuk een eigen serre en de aardbeienbloemetjes ...
    Straks aardbeien smullen van eigen kweek ...
    Fijn weekend Juliëtte ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje ! ik kan me indenken dat je de schrik te pakken had.
    Gelukkig is het goed afgelopen.
    En je tuin gaat vast heel erg mooi worden.
    Het ziet er nu al heel erg mooi uit.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heftig hoor als het zo dichtbij inslaat,en ja veel respect voor brandweermannen .

    En wat is je tuin leuk ,succes met je plantjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje lijkt me wel eng ja!!...mooi jetuin hoor !!....geniet fan een heerlijke zomer liefs Ria 💜

    BeantwoordenVerwijderen